
Działalność
aniołów biznesu jest w poszczególnych krajach zróżnicowana. Utrudnia to
jednoznaczne zdefiniowanie tych podmiotów. Nie mniej jednak posiadają one pewne
specyficzne cechy:
·
są to osoby fizyczne,
·
odniosły sukces,
·
mają świadomość praw rządzących rynkiem,
·
akceptują ryzyko,
Zgodnie
z definicją przyjętą przez Waniak-Michalak H. „aniołami biznesu (business angels) są inwestorzy indywidualni wnoszący
kapitał do spółki znajdującej się na początkowym etapie rozwoju, bądź firmy wymagającej finansowania w celu
realizacji strategii ekspansji. Oprócz dodatkowych funduszy, aniołowie biznesu
zapewniają firmie pomoc w zarządzaniu, tworzeniu i realizacji planów strategicznych,
kształtowaniu struktury organizacyjnej…”[3].
Polska
sieć aniołów biznesu dopiero podkreśla swoje znaczenie dla przedsiębiorców. W 2004 r. powstało pierwsze Polskie Stowarzyszenie Aniołów
Biznesu PolBAN, które należy do Europejskiej Sieci Aniołów Biznesu EBAN. Sieć ta skupia swoją uwagę głównie na firmach, które dopiero rozpoczynają wchodzić w fazy rozwoju[4]. Zainteresowanie i
świadomość istnienia aniołów w Polsce wbrew mylnym pozorom jest bardzo duże,
ilość zgłaszanych biznesplanów często przekracza kilkadziesiąt miesięcznie.
Drugą stroną medalu jest natomiast złe podejście do całej sprawy, wynikające z
braku odpowiednich pomysłów, złego przedstawienia szans i zagrożeń wynikających z realizacji projektu czy brak elementarnej wiedzy
ekonomicznej są czynnikami dyskwalifikującymi większość przedsiębiorstw
ubiegających się o wzięcie pod „skrzydła anioła”. Kolejnym minusem jest
ubieganie się o 100% wkład ze strony aniołów biznesu w inwestycje, co odbiega od założeń,
według których przedsiębiorca powinien wnieść także wkład własny. Dla inwestora
jest to zazwyczaj nie do zaakceptowania, ponieważ wiąże się to z większym, w
gruncie rzeczy całkowitym przejęciem ryzyka niepowodzenia działalności. Także dla przedsiębiorcy jest to niekorzystne, ponieważ taki podział wiązałby się z
utratą należności decyzyjnej oraz większości udziałów przedsiębiorstwa[5].
Współpraca małych i średnich
przedsiębiorstw z aniołami biznesu na pewno może wnieść wkład w wzrost
gospodarczy oraz rozwój samego przedsiębiorstwa. Pomimo utraty części mocy
decyzyjnych przedsiębiorca może uzyskać w zamian oprócz potrzebnych środków
pieniężnych cenną wiedzę, kontakty i doświadczenie anioła, które może się
okazać na wagę złota. Niestety nie każdy może skorzystać z tej pomocy. Pomimo dużego zainteresowania ze strony inwestorów, chęcią
współpracy oraz zainwestowania w osoby posiadające pomysł na biznes, lub plan
podjęcia inwestycji w rozbudowę istniejącego już przedsiębiorstwa w praktyce
jeden do trzech projektów na sto jest realizowanych przy udziale aniołów. Wynika to z podejścia osób przesyłających zgłoszenia, często wykazujących brak
przygotowania merytorycznego, małą świadomość czy po prostu niską jakość zgłaszanych
projektów. Natomiast Polscy przedsiębiorcy wskazują na braki w pomocy doradczej
ze strony aniołów biznesu, jednocześnie zgłaszając potrzebę utworzenia sieci
bezstronnych doradców.
[1] Mikołajczyk B., Krawczyk, Aniołowie biznesu w sektorze MSP, Warszawa 2007. s. 49 i 50.
[2] Waniak-Michalak H.,
Aniołowie biznesu-alternatywne źródło kapitału dla przedsiębiorców, Euroinfo,
nr 10(80), 2005, s. 12-15.
[3] Niemczycka A., Pokonać
rynek wysokiego ryzyka.
[4] Waniak-Michalak H.,
Pozabankowe źródła finansowania małych i średnich przedsiębiorstw, Kraków 2007,
s. 168-171.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz