Sektor małych i średnich przedsiębiorstw odgrywa niebagatelną rolę w funkcjonowaniu i budowaniu gospodarki, biorąc pod uwagę ich potencjał ekonomiczny, wskaźniki efektywnościowe oraz szereg innych czynników. Obok pozytywnych cech i unikalnych funkcji występują także pewne ograniczenia i bariery w funkcjonowaniu, które należy zaznaczyć. Za funkcjonowanie i rozwój gospodarki odpowiada potrzeba zróżnicowanej struktury podmiotowej oraz jej dynamiczne przekształcenia. Jednostki gospodarcze, które nie dostosują się wystarczająco sprawnie do obowiązujących praw i znalezienia swojego miejsca na rynku są narażone na umieranie. Natomiast w ich miejsce pojawiają się nowe jednostki gospodarcze[1]. Jest to naturalna i nie odłączna kolej rzeczy, z której przedsiębiorca musi sobie zdawać sprawę zakładając działalność gospodarczą, oraz stosować działania zapobiegające.

Obecnie w Polsce rozwój
przedsiębiorczości jest mocno ograniczony. Przeciętny przedsiębiorca
rozpoczynając działalność na swojej drodze napotyka wiele barier i przeszkód momentami nie do przezwyciężenia, co w wielu przypadkach skutkuje
upadłością już w pierwszym roku działalności. Wiele firm z sektora MMŚP nie
mogąc poradzić sobie z napotkanymi trudnościami zawiesza swoją działalność
deklarując chęć podjęcia jej w przyszłości (znaczna część z nich prawdopodobnie
nigdy do niej nie powraca). Przyczyn hamowania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
można się doszukiwać zarówno po stronie otoczenia rynkowego jak również samych
przedsiębiorstw. Sprowadza się to głownie do niechęci ze strony przedsiębiorców
do współpracy z instytucjami i samorządami terytorialnymi[3].
Ponadto zdaniem przedsiębiorców warunki do prowadzenia działalności
gospodarczej w Polsce są trudne. W badaniach przeprowadzony przez TNS Polska
(OBOP) aż 70% przedsiębiorców
odpowiedziało, że warunki do prowadzenia firmy są „raczej trudne” i „bardzo
trudne”. Poniższej przedstawiono kompletny schemat opinii przedsiębiorców.
Wśród różnorodnych
klasyfikacji barier rozwoju sektora MMŚP znajduje się klasyfikacja dzieląca bariery na: prawne, ekonomiczne, zarządzania,
edukacyjne i społeczne[4].
Bariera prawna odnosi się
do bardzo niestabilnego systemu ustawodawstwa polskiego oraz do nieefektywnej
ochrony praw autorskich w tym znaków towarowych, praw patentowych czy oznaczeń
geograficznych. Niestabilność polskiego prawodawstwa wiąże się przede wszystkim
z częstymi zmianami wprowadzanymi do ustaw regulujących działalność rynkową, oraz brakiem przepisów wykonawczych.
Ponadto nowo uchwalone akty prawne zawierają wiele sprzeczności, błędów i luk prawnych. Przeciętny przedsiębiorca nie odnajduje się w tak
skomplikowanym i niestabilnym systemie prawny[5].
Odnosi się to też do systemu fiskalnego. Wielu przedsiębiorców uważa, że
przepisy dotyczące podatków pośrednich tj. VAT-u i akcyzy oraz podatków
bezpośrednich od działalności gospodarczej to jest PIT i CIT są nieczytelne i zawiłe. W związku z powyższym prowadzenie działalności
gospodarczej staje się coraz bardziej ryzykowne i kosztowne. Generowanie
kosztów w przedsiębiorstwie wpływa na obniżenie konkurencyjności[6].
Nieskuteczność polskiego prawa w zakresie ochrony znaków towarowych wiąże się z
tym, że kopiuje się wiele produktów marek zagranicznych i krajowych. Trudność
dochodzenia do swoich praw potęguje długi czas i zawiłość postępowania sądowego[7].
Na funkcjonowanie przedsiębiorstwa wpływa
także bariera ekonomiczna. Związana jest ona głównie z podejmowaniem i
prowadzeniem działalności, tzn. z kosztami pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania, sposobami
zabezpieczania zwrotu obcych kapitałów, procedurami pozyskiwania zewnętrznych
kapitałów, czy warunkami ubiegania się o zamówienia publiczne[8].
Poważną barierą, która
może negatywnie wpłynąć na wykorzystywanie źródeł finansowych przez MMŚP jest
poziom świadomości kadry zarządzającej oraz właścicieli. Brak odpowiedniej
wiedzy, zdolności oraz umiejętności wykorzystywania informacji na temat
dostępności źródeł finansowania zewnętrznego mogą negatywnie wpłynąć na
funkcjonowanie tego przedsiębiorstwa[9].
Ograniczenia edukacyjne
są poważnym czynnikiem hamującym wzrost przedsiębiorstw. Wiąże się to z tym, że
już na etapie nauczania w szkołach wyłania się wiele niedociągnięć w systemie kształcenia. Obecnych pokoleń nie uczy się
metod i technik wyszukiwania informacji a zwłaszcza umiejętności ich przetwarzania. W dobie gospodarki opartej na wiedzy ludzie nie mają wykształconych systemów
zdobywania i pogłębiania umiejętności[10].
Bariera społeczna wynika
z ugruntowanych w społeczeństwie stereotypów na temat własności prywatnej i przedsiębiorców. Duży odsetek osób utożsamia przedsiębiorcę
z ciemiężcą i wyzyskiwaczem. Brak akceptacji politycznej dla pracy na własny rachunek dodatkowo hamuje wzrost firm[11].
[1] Łuczka T., Małe i średnie przedsiębiorstwa. Szkice o
współczesnej przedsiębiorczości, Poznań 2005, s.
30.
[2] Wolak-Tuzimek A., Determinanty rozwoju małych i średnich
przedsiębiorstw w Polsce, Warszawa 2010,
s. 114.
[3] Łuczka T., Małe i średnie przedsiębiorstwa. Szkice o
współczesnej przedsiębiorczości, Poznań 2005, s.
30.
[9] Wolak-Tuzimek A., Determinanty rozwoju małych i średnich
przedsiębiorstw w Polsce, Warszawa 2010, s. 112 i 113.
[4] Tamże, s. 30.
[5] Starczewska-Krzysztofek
M., Bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, „Indos” 2008,
nr 4(28), s. 2.
[6] Łuczka T., Małe i średnie przedsiębiorstwa. Szkice o
współczesnej przedsiębiorczości, Poznań 2005, s. 30
i 31.
[7] Wolak-Tuzimek A., Determinanty rozwoju małych i średnich
przedsiębiorstw w Polsce, Warszawa 2010, s. 114.
[8] Skowronek-Mielczarek A., Małe i średnie przedsiębiorstwa. Źródła
finansowania, s. 17.
Mamy nadzieję, że sytuacja się poprawi.:)
OdpowiedzUsuń